You are currently viewing علت وکیوم کردن کولرگازی
علت وکیوم کردن کولرگازی

علت وکیوم کردن کولرگازی

زمان مطالعه: 11 دقیقه

در ادامه مطالب مربوط به نصب و تعمیرات انواع اسپلیت و کولرگازی در این متن می خواهیم به بررسی علت وکیوم کردن کولرکازی(The reason for vacuuming the air conditioner) و اسپلیت بپردازیم تا شما عزیزان با دلایل انجام این کار و همچنین ضرورت انجام این کار در حین نصب اسپلیت و کولرگازی آشنا گردید.

پیشتاز سرویس با بیش از 3 دهه تجربه در خصوص نصب و راه اندازی و همچنین تعمیرات انواع کولرگازی با بهره مندی از متخصصین کارازموده و مجرب به صورت تمام وقت و استفاده از قطعات اصلی و فابریکی و ارائه ضمانت نامه مکتوب آماده ارائه خدمات به شما مشتریان گرامی می باشد.

برای کسب اطلاعات کافی در خصوص علت وکیوم کردن کولرگازی با ما در ادامه متن همراه باشید.

ارسال دیدگاه

چرا از خود تکنسین نپرسیم؟!

کاربران محترم می توانید با درج کامنت و سوال خود در پایان این مقاله به راحتی با تکنسین در تماس باشید و در زمانی کوتاه پاسخ سوال خود را دریافت کنند.

چگونگی و مراحل برقراری ارتباط با مراکز پیشتاز سرویس و دریافت کلیه خدمات

در صورتی که از هر کدام از مدل های کولرگازی و اسپلیت استفاده می نمایید و به هر دلیل کارکرد دستگاه شما دچار ایراد شده است از روش های زیر نسبت به دریافت خدمات در مراکز پیشتاز سرویس اقدام نمایید:

  • تماس با هر کدام از شعب پیشتاز سرویس در شهر تهران و حومه
  • مراجعه به وبسایت پیشتاز سرویس و ثبت درخواست آنلاین به منظور دریافت خدمات تعمیراتی در محل
  • تماس با کارشناسان و دریافت مشاوره تلفنی در خصوص علت وکیوم کردن کولرگازی
  • برقراری ارتباط از طریق اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی
  • چت با کارشناسان مرکز در قسمت گفتینو یا چت آنلاین

همچنین در صورت تمایل می توانید با هماهنگی قبلی به آدرس کارگاه پیشتاز سرویس واقع در خیابان آزادی خیابان بهبودی پلاک 120 مراجعه نمایید.

مراکز تعمیراتی
مراکز تعمیراتی

دلایل و علت وکیوم کردن کولرگازی و اسپلیت

به منظور بررسی علت وکیوم کردن کولرگازی باید به موارد زیر دقت نمایید:

  1. اولین علت وکیوم کردن کولرگازی مربوط به تخلیه رطوبت داخل سیکل تبرید و عدم ورود آب و رطوبت به داخل کمپرسور کولرگازی می باشد
  2. دومین علت وکیوم کردن کولرگازی تخلیه هوای داخل سیستم و سیکل تبرید و رساندن آن به وضعیت خلا می باشد که دستگاه وکیوم این کار را به طور کاملا دقیق انجام می دهد.
  3. سومین علت وکیوم کردن کولرگازی مربوط به تخلیه گرد و غبار و ذرات ریز که در حین نصب ممکن است به داخل سیکل نفوذ کرده باشند می باشد که به طور کامل آنها را تخلیه کند.
  4. چهارمین علت وکیوم کردن کولرگازی مربوط به مشخص شدن نشتی در سیکل دستگاه و برطرف کردن این نشتی قبل از راه اندازی دستگاه می باشد که به منظور عدم هدر رفت گاز مبرد بسیار حائز اهمیت می باشد.

موارد بالا از مهم ترین موارد در علت وکیوم کردن کولرگازی می باشند.

علت وکیوم کردن کولرگازی
“علت وکیوم کردن کولرگازی”

بررسی چگونگی وکیوم کردن کولرگازی توسط متخصصین پیشتاز سرویس

در ادامه مطلب علت وکیوم کردن کولرگازی و اسپلیت به بررسی مراحل و چگونگی انجام این کار خواهیم پرداخت و شما را از ابتدا با مراحل وکیوم کردن اسپلیت آشنا خواهیم کرد:

مرحله اول

درپوش روي شیر هاي خط مایع و گاز در یونیت خارجی کولر گازي یا کندانسور را بردارید و مطمئن شوید که شیرهاي رفت و برگشت بسته هستند و در صورت باز بودن آنها را به طور کامل ببندید.

علت وکیوم کردن کولرگازی
علت وکیوم کردن کولرگازی

مرحله دوم

در این مرحله باید به تمامی اتصالات دو یونیت داخلی وبیرونی دستگاه دقت نمایید تا در هر دو طرف اتصالات لوله مسی کاملا سفت و محکم باشند زیرا در غیر این صورت دستگاه نشتی خواهد داشت و فرایند وکیوم کردن دستگاه به درستی انجام نمی شود.

مرحله سوم

شلنگ فشار پایین گیج یا همان شلنگ آبی رنگ را به شیر سه راهی یونیت بیرونی متصل کنید و شلنگ زرد رنگ یا شلنگی که در وسط گیج شارژ گاز قرار دارد را به پمپ وکیوم خود متصل نمایید.

در صورت تمایل به بررسی علت وکیوم کردن کولرگازی قبل از نصب با ما در ادامه متن همراه باشید.

علت وکیوم کردن کولرگازی
علت وکیوم کردن کولرگازی

مرحله چهارم

شیر فشار پایین کنار شیر منیفولد را تا آخر باز نمایید و سپس پمپ وکیوم را روشن کنید و شیر دستگاه وکیوم را نیز باز نمایید تا فرایند وکیوم کردن دستگاه کولرگازی آغاز گردد تا هوای داخل سیکل تبرید را به وضعیت خلا برساند.

مرحله پنجم

در مرحله پنجم وکیوم کردن اسپلیت با باز کردن پیچ شلنگ فشار پاییناطمینان پیدا کنید که هوا وارد سیکل تبرید می شود و در صورت تشخیص فشار هوا شیر را به طور محکم ببندید.

هنگامی که شیر بسته شد متوجه تغییري در صداي عملکرد دستگاه می شوید و این نشانده هنده ایجاد خلاء درسیکل تبرید می باشد.

علت وکیوم کردن کولرگازی
علت وکیوم کردن کولرگازی

مرحله ششم

در این مرحله نشانگر روي گیج فشار پایین از نقطه صفر به آرامی به سمت نقطه منفی و پایین تر از صفر حرکت می نماید.

مرحله هفتم

در صورت مشاهده حرکت عقربه گیج به سمت زیر صفر با توجه به مسیر لوله کشی مدت زمان 10 الی 20 دقیقه صبر نمایید تا دستگاه به صورت کامل وکیوم شود و هیچ هوای اضافی در داخل سیکل باقی نماند.

علت وکیوم کردن کولرگازی
علت وکیوم کردن کولرگازی

مرحله هشتم

در این مرحله باید بررسی نمایید تا فشاري که گیج فشار پایین نشان می دهد نزدیک به باشد Bar -14 یا همان psi باشد.

مرحله نهم

در صورت رعایت تمامی مواد فوق و انجام این مراحل با دقت می توانید شیر فشار پایین منیفولد را ببندید و در ادامه نیز پمپ وکیوم را خاموش نمایید تا فرایند وکیوم دستگاه متوقف گردد.

مرحله دهم

حال درجه روي گیج فشار را یادداشت نمایید سپس شیر فشار پایین منیفولد گیج را ببندید و به مدت زمان پانزده دقیقه صبر کنید سپس توجه کنید که درجه گیج ثابت باشد زیرا اگر درجه گیج از نقطه منفی به سمت نقطه صفر حرکت کند در سیستم نشتی وجود دارد و ویکوم کردن دستگاه به درستی انجام نشده است.

علت وکیوم کردن کولرگازی
علت وکیوم کردن کولرگازی

مرحله یازدهم

در مرحله آخر شلنگ را از شیر سه راهی جدا کنید و سپس توسط آچار آلن شیر دوراهی را تا آخر باز کنید و بعد از آن شیر سه راهه یا برگشت را هم به صورت کامل باز نمایید.

در بالا به مراحل وکیوم کردن کولرگازی پرداختیم تا شما عزیزان بتوانید این کار را به صورت کامل و با دقت انجام دهید و اما در صورت تمایل به بررسی علت وکیوم کردن کولرگازی با ما در ادامه این متن همراه باشید.

توجه:

مدت زمان وکیوم کردن دستگاه اسپلیت به صورت محاسبه اي است و بسته به حجم پمپ وکیوم و همچنین ظرفیت دستگاه تهویه متفاوت است. اگر طول لوله کشی کمتر از ۱۰ متر باشد پانزده دقیقه یا بیشتر دستگاه را وکیوم نمایید ولی اگر طول لوله کشی بیشتر از ۱۰ متر است زمان تقریبی انجام وکیوم بین 30 تا 40 دقیقه می باشد.

همچنین حتما کپسول ازت را در مراکز معتبر شارژ نمایید زیرا در صورت داشتن ناخالصی در گاز ازت ممکن است مشکلاتی رای شما به وجود بیاید و به هیچ عنوان از اکسیژن برای تست فشار استفاده نکنید و در آخر به این نکته نیز دقت نمایید که ازت به صورت مایع در دستگاه تزریق نگردد.

مرحله تست در مطلب علت وکیوم کردن کولرگازی

در این مرحله تست هاي مربوطه به اندازه گیري هاي جریان مصرفی ولتاژ و برق و همچنین دماهاي یونیت داخلی و بیرونی اسپلیت را تست نمایید تا اطمینان پیدا کنید که در حالت استاندارد قرار دارد و اگر این مورد را مشاهده کردید با مراکز پیشتاز سرویس جهت راهنمایی و برطرف کردن ایراد تماس بگیرید.

بررسی مرحله پمپدان در مطلب علت وکیوم کردن کولرگازی

پمپ دان در واقع جمع آوري گاز مبرد از یونیت داخلی و لوله ها و جمع کردن آن در کندانسور و رسیور مایع بخش خارجی کولر گازي است که در بخش های زیر به مراحل انجام این کار اشاره خواهیم کرد:

  • در قدم اول در پوش شیرهاي خط مایع و گاز و مهره شیر سوزنی را باز کنید سپس گیج منیفولد را به خط مکش به شیر سوزنی وصل کنید سپس شیر خط مایع را کاملا بسته و بعد از این مرحله شیر خط گاز را ابتدا بسته سپس ۲ الی ۳ دور باز کنید، اینکار برای این منظور می باشد که در آخر شیر را سریعتر ببندیم.
  • حال پس از انجام موارد بالا ، اسپلیت را در حالت سرمایش روشن کنید ( توجه نمایید که حتما در حالت سرمایش روشن کنید و به هیچ وجه در حالت گرمایش روشن نکنید ).
  • وقتی فشار برگشت به صفر رسید، شیر خط مکش را به صورت کامل ببندید و دستگاه را خاموش کنید و گیج را جدا کرده و در پوش هاي مربوطه را در جاي خود ببندید.

تذکر:

توجه کنید که اگر کولر گازي براي اولین بار نصب می شود یونیت خارجی آن حاوي گاز مبرد است و دقت داشته باشید که حتما نیاز به تخلیه هواي داخلی پنل کولر و لوله های متصل به آن می باشد.

روش سنتی تخلیه هواي سیستم اسپلیت و کولرگازی

در این روش از خود گاز مبرد استفاده می شود که با وصل کردن کپسول مبرد به یک شیر سرویس و باز کردن آن، همزمان سوزنی شیر دیگر را فشار می دهید تا فشار گاز مبرد داخل کپسول باعث بیرون رانده شدن هوا از لوله و یونیت داخلی شود.

شیر سوزنی را تا زمانی که گاز مبرد به طور کامل از آن خارج شود فشار دهید اما دقت داشته باشید که این روش امروزه منسوخ شده است و توصیه کارشناسان برای وکیوم کردن دستگاه استفاده از ابزار و پمپ وکیوم می باشد.

نحوه شارژ دستگاه کولرگازی یا اسپلیت

دقت داشته باشید که پس از کسب اطلاعات کافی در خصوص علت وکیوم کردن کولرگازی و انجام این کار باید به سراغ شاژ گاز کامل دستگاه بروید که به دو روش زیر قابل انجام می باشد:

روش اول

شارژ گاز سیستم در هنگام اضافه نمودن مبرد از شیلنگ فشار R–407 و R–410. شیر هاي منیفولد گیج را بسته و شلنگ فشار پایین ( آبی رنگ ) را به شیر گاز متصل نمایید و براي مبردهاي بالا ( قرمز رنگ ) و شیر خط مایع استفاده نمایید.

  • شلنگ وسط ( زرد رنگ ) را به کپسول مبرد متصل و شیر کپسول را باز نمایید.
  • با باز کردن سر پیچ شلنگ زرد از سمت منیفولد گیج، شلنگ را هواگیري کنید.
  • همچنین شلنگ متصل شده به شیر سرویس را نیز هواگیري نمایید.
  • دستگاه را روشن نموده و اجازه دهید کمپرسور شروع بکار نماید.
  • شیر فشار بالاي منیوفولد را باز نمایید.
  • در مبردهای R – 407 C و R–410 A از شیر فشار پایین استفاده نمایید.
  • و در مبرد R22 از شیر فشار بالا استفاده کنید.
  • .با اندازه گیري فشار از روي گیج یا آمپر از روي ترمینال تغذیه برق یا میزان وزن مبرد از روي دفترچه راهنمای دستگاه، میزان شارژ مبرد را چک نمایید.
  • شیر منیفولد گیج را بسته و شیر کپسول مبرد را نیز ببندید.
  • دستگاه را خاموش نمایید.
  • شلنگ هاي منیفولد گیج را از روي شیر سرویس یونیت خارجی و کپسول مبرد باز نمایید.

حالت دوم

شارژ گاز سیستم در زمان نصب اولیه دستگاه اسپلیت

  • شیرهاي منیفولد گیج را بسته و شلنگ فشار پایین ( آبی رنگ ) را به شیر خط گاز متصل نمایید .
  • برای مبردهای R407 C و R410 A از شلنگ فشار بالا ( قرمز رنگ ) و شیر خط مایع استفاده نمایید.
  • شلنگ وسط ( زرد رنگ ) را به کپسول گاز مبرد متصل و شیر کپسول را باز نمایید
  • با باز کردن سر پیچ شلنگ زرد از سمت منیفولد گیج، شلنگ را به صورت کامل هواگیري نمایید.
  • از روي جدول میزان شارژ گاز مبرد در کاتالوگ فنی دستگاه، میزان شارژ مبرد را بر حسب کیلوگرم حساب کنید.
  • کپسول گاز مبرد را به صورت دقیق وزن نمایید.
  • مقدار وزن مبرد لازم را از وزن کپسول کم کنید و وزن بدست آمده، وزن کپسول پس از شارژ کامل دستگاه است
  • منیفولد گیج را به شیر سرویس و کپسول مبرد متصل نمایید ( به ترتیب ذکر شده در حالت قبل وشیر منیفولد گیج را باز و شروع به شارژ گاز دستگاه نمایید.
  • کپسول را هر چند دقیقه یک بار وزن نمایید تا به وزن محاسبه شده برسد .
  • شیر هاي منیفولد گیج را ببندید و شلنگ هاي آن را از گاز و یونیت خارجی جدا نمایید.

نکته بسیار مهم:

  • نکته ای که در ادامه مطلب علت وکیوم کردن کولرگازی باید به آن دقت نمایید این است که در صورت بیشتر بودن متراژ لوله کشی دستگاه اسپلیت باید مقداری بیشتر از حد استاندارد دستگاه آن را شارژ گاز نمایید تا برودت سیستم با مشکل مواجه نشود و دقت داشته باشید که در حین شارژ گاز به هیچ وجه کپسول را تکان ندهید.
  • از روي آمپردستگاه نیز، کافی بودن میزان شارژ را می توانید بررسی کنید.
  • در صورت پر بودن یونیت خارجی از گاز مبرد معمولا این گاز براي حداکثر ۵ متر لوله اتصالی به یونیت داخلی کفایت می کند و نباید مقدار گاز بیشتری به دستگاه اضافه کنید.
  • به ازاء هر یک متر لوله اضافی بر ۵ متر فاصله استاندارد ۲۱ گرم گاز بیشتر تزریق گردد.
  • در صورت تزریق گاز بیشتر به یونیت، به نوع مبرد توصیه شده براي دستگاه توجه کنید.
  • هرگز کپسول مبرد را در حالت مایع یا سرد شارژ نکنید .جهت رسیدن به فشار بالاي مورد نیاز کپسول مبرد، با آب گرم حدود ۴۱ درجه سانتی گراد کپسول را گرم کنید و به هیچ عنوان از شعله مستقیم یا بخار داغ براي گرم کردن کپسول گاز استفاده نکنید

در صورت انجام روش سنتی باید به نکات مهم در خصوص علت وکیوم کردن کولرگازی دقت نمایید.

علت وکیوم کردن کولرگازی
علت وکیوم کردن کولرگازی

چگونگی جمع کردن گازاسپلیت یا کولرگازی به منظور جابجایی دستگاه

  • در صورتی که اسپلیت نیاز به جابه جایی و یا تعمیر داشته باشد باید به روش خاصی ابتدا گاز سیستم را جمع آوري کرد و سپس نسبت به جابجایی و یا تعمیر سیستم اقدام نمود.
  • پمپ دادن روشی براي تخلیه گاز مبرد از لوله ها و یونیت داخلی ( اواپراتور ) به یونیت بیرونی ( کندانسور) می باشد . براي این منظور می توان گاز دستگاه را در زمانی که کولر در حال کار کردن است به روش زیر جمع آوري نمود و پس از جمع آوري گاز کولر عملیات تعمیر یا جابجایی دستگاه را انجام داد.
  • دقت نمایید که کولر باید در حال کار کردن و رون باشد و شیر سرویس هاي دو راهه و سه راهه کاملا باز باشد . حال در پوش شیر سرویس ها را باز کنید و حتما توسط آچار آلن شیر برگشت را کنترل کنید تا از باز بودن آن مطمئن شوید .
  • دقت نمایید که اگر کولر خاموش بود می بایست ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روشن شود و کار کند تا براي جمع کردن گاز آماده باشد. پس از انجام موارد بالا شلنگ گیج فشار پایین را به شیر سوزنی یعنی همان شیر سرویس سه راهه متصل کنید . ( توجه کنید که در این حالت شیر هاي گیج کاملا بسته باشند ).
  • سپس توسط آچار آلن شیر سرویس رفت یعنی همان شیر دو راهه را کاملا ببندید و این کار را ادامه دهید و هنگامیکه عقربه گیج فشار به زیر صفر ( تا حدود وکیوم ) پایین آمد شیر برگشت را کاملا ببندید ودستگاه را خاموش کنید که در این وضعیت شما می توانید شلنگ گیج را از شیر سرویس جدا نمایید.
  • حالا می توانید لوله هاي مسی دستگاه را ازیونیت های داخلی و بیرونی کولر جدا کنید و عملیات جابه جایی یا تعمیر دستگاه را به راحتی انجام دهید .

در صورت تمایل به بررسی کامل علت وکیوم کردن کولرگازی باید مطالب بالا را با دقت مطالعه نمایید.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی علت وکیوم کردن کولرگازی و اسپلیت قبل از نصب دستگاه و یا حتی تعمیر آن پرداختیم تا شما با تمام مراحل انجام این کار تا حدود بسیار زیادی آشنا گردید اما با توجه به تخصصی بودن این کار و نیاز به ابزار تخصصی خود شما نمی توانید دستگاه را وکیوم کرده و به این منظور باید از خدمات تعمیراتی بهره مند گردید.

یکی دیگر از مواردی که در وکیوم کردن و یا تعمیر اسپلیت باید به آن توجه کنید این است که در بیشتر موارد یونیت بیرونی کولرگازی در محل های نامناسب و خطرناک نصب شده اند که برای دسترسی به آن شما نیازمند تخصص هستید و در این صورت می توانید با نمایندگی تعمیر اسپلیت در تهران تماس گرفته و از خدمات نصب و تعمیراتی پیشتاز سرویس بهره ببرید.

تعداد کلمات متن علت وکیوم کردن کولرگازیمنبع خارجی متن
2680The reason for vacuuming the air conditioner
5 10 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها